Hem
Sök på Kläder.nu Kläder.nu:s blogg Kläder.nu:s trendsida Kläder.nu testar nätbutiker

Chefsdesignern om klädjättens höstmode

Chefsdesignern om klädjättens höstmode Nyheter om kläder
Hon är ansvarig för att H&M ska ha rätt mode som går att sälja för drygt 100 miljarder kronor. Om hon misslyckas kan inte familjen Persson fortsätta att lyfta miljarder i utdelning. Vi har träffat modejättens chefsdesigner Ann-Sofie Johansson.

Saab och Ericsson har bittert fått erfara att undergången kan vara nära om man misslyckas med designen av bilar eller mobiler, men för H&M har det gått bättre. När vd Karl-Johan Persson ska förklara den svenska klädjättens framgångar pekar han ständigt på vikten av moderiktiga plagg till rätt pris - och ansvarig för designen är Ann-Sofie Johansson. Nu fyller hon hyllorna med höstens mode.
- Det är mycket stickat, mycket tweed, sammet, manchester, brokad - olika kvalitéer som tar för sig lite mer. Gärna kabelstickat eller en rundhalströja till en pennkjol. Det är en jättekul höst, säger hon.

- Färgmässigt är det klassiskt där vinrött är en stark färg. Ska man bara köpa ett plagg är det något i vinrött. Men också gärna något som glittrar till och ger en fin kontrast till det som är rustikt.

- Till herrarna är det en del senap och en bredd av neutrala färger. Men också någon stark accentfärg som klarblå så att allt inte bara blir murrigt och mörkt.

Sammet, tweed, brokad, manchester - det låter som ett lite dyrare höstmode?
- Nej, vi får till det bra. Vi är vana vid att jobba med bra kvalitet till bra pris.

Varifrån har du hämtat ­ inspirationen inför hösten?
- Inspirationen kommer mycket från England, det gör det nästan varje höst om jag ska vara ärlig. På damsidan finns det en engelsk 60-talskänsla i år.

Hur viktigt är Instagram, Twitter och bloggar i ditt arbete?
- Jag har pinpointat vissa bloggar som har något att säga och som man kan bli inspirerad av. Susie Lau som driver bloggen Style Bubble från London tycker jag skriver bra och har bra koll.

Expressen träffar H&M:s chefsdesigner Ann-Sofie Johansson för en exklusiv intervju i kläd­kedjans nyrenoverade och utbyggda flaggskeppsbutik i Stockholm.

I höst ska H&M inta nya länder som Mexiko, Thailand och Malaysia men först görs en satsning hemma i Stockholm. Johansson, som bland annat basar över 150 designers, axlade Margareta van den Bosch mantel på H&M för fyra år sen och är nu en nyckelspelare i det företag som ska sälja hennes skapelser för drygt 100 miljarder i år. Hon får inte misslyckas.
- Jag tycker att vi har bra redskap för att testa nya grejer i färre butiker och mindre volymer. Men mode är framtiden så man kan aldrig vara helt säker på att kunderna är redo för det här modet. Ibland gäller det också att vara uthållig.

Hur ser du på avvägningen mellan vad som är kommersiellt och vad som är snyggt?
- Jag ser ingen motsättning där. Det är klart att det finns trender eller färger som är svåra när de först kommer och då är det en avvägning av hur många som är redo för det.

Källa: Expressen.

Kläder.nu kategori: Nyheter om kläder.