Hem
Sök på Kläder.nu Kläder.nu:s blogg Kläder.nu:s trendsida Kläder.nu testar nätbutiker

”Det känns som en okynnesstämning”

”Det känns som en okynnesstämning” Nyheter om kläder
Vårt Nya Förlags advokat Monique Wadsted tillbakavisar Plaza Groups anklagelser om att Magasinet Kvinna är ett plagiat av Plaza Kvinna.

Vårt Nya Förlag vill inte kommentera Plaza Publishing Groups stämningsansökan, som kom in till Marknadsdomstolen på tisdagen, utan hänvisar till sin advokat Monique Wadsted.

Plaza anser att Vårt Nya Förlags nya tidning Magasinet Kvinna är ”nästintill ett plagiat” av Plaza Kvinna, och vill att Marknadsdomstolen tvingar förlaget att byta namn och logga på tidningen.

Monique Wadsted har inte tagit del av ansökan i detalj, men har fått information om innehållet. Hon tillbakavisar anklagelserna.
– Jag kan konstatera att många damtidningar är formgivna på ungefär samma sätt, och jag tycker varken att loggan, typsnittet eller namnet ligger för nära Plaza Kvinnas, säger hon och fortsätter:

– Jag tycker att tidningarna ligger långt ifrån varandra, och får en känsla av att det är en okynnesstämning. Det kanske finns andra skäl bakom, de kanske känner sig hotade av konkurrensen. Om det finns underliggande konflikter känner jag inte till.

Personerna som startade Vårt Nya Förlag har tidigare varit anställda på Plaza Publishing Group, vilket nämns i Plazas stämningsansökan.

I Magasinet Kvinnas logga är ordet ”Kvinna” det dominerande ordet, skrivet med versaler, medan Plaza Kvinnar trycker på namnet Plaza och har kvinna i gemener.
– Såvitt jag förstått utan att ha fått ta del av stämningsansökan i detalj hävdar Plaza att deras tidning allmänt kallas för Kvinna. Men efter en snabbkoll på deras sajt, bloggar, twitterflöde och Facebook-sida konstaterar jag att det inte stämmer. Tidningen benämns alltid Plaza Kvinna och det framgår inte någonstans att den allmänt skulle kallas för något annat, säger Monique Wadsted.

Förutom loggan har Plaza Group reagerat på rubriker och bildsättning av Magasinet Kvinnas omslag.
– Rubriker och bildsättning är enligt praxis inte en fråga om marknadsföring utan omfattas av tryckfrihetsförordningens skydd, och därmed inte en fråga för marknadsdomstolen. Oavsett detta finns det inget originellt i Plaza Kvinnas rubriksättning. Alla damtidningar bild- och rubriksätter på ungefärsamma sätt, och det finns betydligt äldre titlar än Plaza Kvinna som har ett liknande utseende, säger Monique Wadsted.

Enligt henne har det inte förekommit någon dialog mellan förlagen innan stämningen.
–Såvitt jag vet kom det som en blixt från klar himmel utan några tidigare kontakter eller försök att hitta en lösning, säger hon.

Källa: Dagensmedia.se.

Kläder.nu kategori: Nyheter om kläder.